TREKKING AV TENNER

Hvorfor må tannen min trekkes?

Hvordan foregår behandlingen?

I noen tilfeller er tenner så skadet at den eneste mulige behandlingen er å trekke tannen. Det kan være mange ulike årsaker til dette - for eksempel dype hull, alvorlig festetap i forbindelse med tannkjøttsbetennelse, sprekker i tennene, traumer, problemer med tannfrembrudd, osv. Tannlegen din vil alltid forklare deg hvorfor tannen din evt. må trekkes.

Ofte finnes det flere mulige behandlingsalternativer, og tannlegen din vil presentere disse for deg. I noen tilfeller er det kanskje mulig å bevare tannen, men det vil bli såpass dyrt og tidkrevende at du ikke ønsker dette.

Tannlege

Behandlingsforløpet avhenger av hvilken tann som skal trekkes, og hvilken tilstand tannen er i.

​

Tannlegen vil først ta røntgenbilder av tannen som skal trekkes for å vurdere rotanatomien din, og dermed planlegge inngrepet på best mulig måte. Du vil få godt med bedøvelse, og tannlegen vil forsikre seg om at bedøvelsen er tilstrekkelig før inngrepet starter.

​

Videre vil tannlegen bruke ulike instrumenter for å skånsomt løsne tannen fra kjevebeinet og få den ut fra munnen. I noen tilfeller vil tannlegen også dele tannen i flere biter for å kunne fjerne den må mest mulig skånsom måte. Du vil kjenne noe trykk, men dersom det er smertefullt vil du få mer bedøvelse.

​

Når tannen er ute, vil tannlegen fjerne eventuelt betennelsesvev for å rengjøre såret. Tannlegen vil også fylle såret med en spesiell type av puter. Disse vil løse seg opp og bli en del av ditt eget vev, og skal ikke fjernes. For å holde disse på plass, vil tannlegen sy et sting over, og legge en kompress på såret. Det avtales en egen time til å fjerne stingene.

Før du forlater stolen, vil tannlegen gi deg viktig informasjon om hvordan du skal forholde deg de kommende dagene. Et sammendrag av denne informasjonen kan du finne under.

​

Hvordan skal jeg forholde meg etter behandlingen?

Tannen min er trukket - kan jeg få en ny?

Smerter, hevelse og noe blødning er normalt de første dagene etter tanntrekking. Du vil få med deg sterile kompresser til såret, i tilfelle det skulle begynne å blø senere på dagen, etter trekkingen. Dersom smertene tiltar den fjerde dagen etter trekking, eller dersom du får feber etter behandlingen, bør du kontakte oss.

​

Det kan være lurt å ta noe smertestillende før bedøvelsen har gått ut. Spør tannlegen din om råd for smertestillende tabletter. Tannlegen kan eventuelt gi deg resept på smertestillende ved behov.

​

Etter tanntrekking er det viktig å ikke ha noe i munnen på 2-3 timer, da såret må få begynne å gro skikkelig. Etter det kan det være smart å spise litt myk mat. Du kjenner selv hva som føles komfortabelt å spise etter trekking. Sigaretter skal ikke brukes de første 6 timene, da dette vil forsinke tilhelingsprosessen.

​

Skyll munnen med corsodyl morgen og kveld som avtalt med tannlegen din. Puss tennene som normalt, men vær forsiktig i området der tannen har blitt trukket.

​

Spør gjerne tannlegen din dersom noe av informasjonen er uklar, eller dersom du har flere spørsmål.

Etter å ha trukket tenner, er det mange som ønsker å erstatte den tapte tannen.

Det finnes flere ulike alternativer for å erstatte en tapt tann, og det må gjøres en individuell vurdering for å kunne bestemme hva som vil være det beste alternativet for deg. Denne vurderingen bør gjøres etter at såret har fått gro i noen uker.

​

De mest vanlige alternativene er implantat eller bro. Protese, som mange vil kalle "gebiss", kan også være et alternativ i noen tilfeller.

​

Et implantat kan være et godt alternativ dersom nabotennene er friske og fine uten hull eller fyllinger. Dette er et noe dyrere alternativ. Du kan lese mer om implantatbehandling her

​

En bro er når man bruker tennene foran og bak til å feste en falsk tann, som hviler på tannkjøttet. Dette er ofte et godt alternativ dersom nabotennene også har behandlingsbehov, eller hvis man ser at behandlingsbehov trolig kan oppstå i fremtiden. Du kan lese mer om brobehandling her